Wielu naszych Klientów często pyta, dlaczego w jednych przypadkach składamy wnioski na loterie promocyjne, a w innych na loterie audioteksowe. Jakie są zasady, kluczowe różnice
i wyznaczniki warunkujące określenie, czy dana gra losowa spełnia znamiona jednego, bądź drugiego rodzaju loterii, określonego w ustawie o grach hazardowych. Przygotowaliśmy dla Państwa krótki opracowanie, którego zadaniem jest wykazanie podstawowych różnic i sposobów procedowania.
Podstawowa różnica pomiędzy loterią audioteksową a promocyjną polega na tym w jaki sposób uczestnicy mogą wziąć w nich udział – przy loterii promocyjnej chodzi o nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze a forma zgłoszenia do loterii winna być nieodpłatna (może to być los, kupon, zgłoszenie pocztą tradycyjną, za pośrednictwem formularza na stronie www lub np. znalezienie szczęśliwego losu wewnątrz opakowania produktu objętego promocją). Przy loterii audioteksowej konieczne jest wysłanie SMS-a lub połączenie z określonym numerem. Z loterią audioteksową mamy do czynienia zawsze, gdy choćby jednym ze sposobów zgłaszania udziału jest wysłanie odpłatnej wiadomości SMS lub odpłatne połączenie telefoniczne typu IVR.
Szczegółowe zasady urządzania i przeprowadzania loterii audioteksowych regulują przepisy ustawy o grach hazardowych z dnia 19 listopada 2009 r., akty wykonawcze, jak również przepisy innych powiązanych ustaw. Wspomniana wyżej ustawa w sposób następujący definiuje loterię audioteksową: „(…) to gra, której wynik zależy w szczególności od przypadku, a w której uczestniczy się przez:
a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe”. (* źródło: art. 2. ust. 1. pkt 11. ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 471).
Organizację loterii audioteksowej warto powierzyć podmiotowi, który posiada wiedzę, kwalifikacje oraz doświadczenie i praktykę na rynku, gdyż aby urządzić ją legalnie i zgodnie z prawem, należy spełnić szereg wymogów formalnych. Loterie audioteksowe stosuje się w celu promocji marketingowych produktów i usług, z taką samą intencją, jak w przypadku loterii promocyjnych, jednak te dwa rodzaje loterii różnią się od siebie w pewnych aspektach i warto te różnice poznać. Do najważniejszych z nich należą:
Ponadto, nowelizacja wprowadza jeszcze zmiany w samym wniosku, który podmiot urządzający grę winien jest złożyć do właściwego Dyrektora Izby Celnej:
Dodano Art. 39a. 1., który stanowi, że: „Wniosek o udzielenie zezwolenia na urządzenie loterii audioteksowej zawiera:
1) w przypadku spółki posiadającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odpis aktu notarialnego umowy lub statutu spółki oraz numer w Krajowym Rejestrze Sądowym;
2) w przypadku spółki, o której mowa w art. 7a ust. 1, odpis umowy lub statutu spółki oraz:
a) numer z odpowiedniego rejestru handlowego państwa siedziby spółki oraz kopię umowy
z przedstawicielem albo
b) numer w Krajowym Rejestrze Sądowym oddziału tej spółki;
3) dane osobowe (imiona, nazwiska, obywatelstwo, miejsce zamieszkania, rodzaj oraz serię i numer dokumentu tożsamości) członków zarządu, rady nadzorczej i komisji rewizyjnej;
4) określenie obszaru, na którym planuje się urządzenie loterii;
5) określenie czasu, w którym planuje się urządzenie loterii;
6) bankowe gwarancje wypłat nagród;
7) projekt regulaminu loterii;
8) dokumenty potwierdzające legalność źródeł pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na organizację loterii;
9) aktualne zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa oraz o niezaleganiu z zapłatą składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne.
W przypadku spółek, o których mowa w art. 7a ust. 1, na żądanie organu właściwego w sprawie udzielenia zezwolenia do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się dokumenty potwierdzające spełnianie przez przedstawiciela warunków określonych w art. 11, art. 12 ust. 1 i art. 34 ust. 1 pkt 2 i 3. Przepisy art. 35 pkt 17–19 i art. 36 pkt 17–19 stosuje się odpowiednio. W przypadku przedstawiciela będącego osobą fizyczną dołącza się dokumenty dotyczące tej osoby fizycznej.”
Najistotniejszym warunkiem organizacji i przeprowadzenia loterii jest uzyskanie zezwolenia właściwego Dyrektora Izby Celnej. Należy pamiętać, że rozpatrywanie wniosku o udzielenie zezwolenia następuje w terminie maksymalnie 2 miesięcy od daty jego złożenia, dlatego też tak ważne jest, postępowanie z wcześniej przygotowanym harmonogramem loterii i rozpoczęcie procedowania wniosku odpowiednio wcześniej.
Wymogi prawne dla loterii audiotekstowych i dla loterii promocyjnych są bardzo podobne jednak, aby nie popełnić błędu przy organizacji loterii, warto podkreślić występujące różnice:
Nie wiesz, jak zorganizować loterię audioteksową? Masz pytania dotyczące mechaniki, przepisów, interpretacji, orzecznictwa, sposobów procedowania? Zadzwoń do nas! Udzielimy nieodpłatnej porady i konsultacji, przygotujemy kosztorys i harmonogram działań, przedstawimy możliwości i zagrożenia. Zapraszamy do działu Kontakt!