Jak zorganizować skuteczny program lojalnościowy?

Wtorek 30 maja, 2017
Jak zorganizować skuteczny program lojalnościowy?

Programy lojalnościowe, motywacyjne, premiowe to już codzienność w nowoczesnych procesach zakupowych. Organizowane są zarówno dla klientów detalicznych, szeroko rozumianej rzeszy konsumentów (b2c), jak i dla wszystkich poziomów struktury sprzedaży dużych koncernów oraz firm z sektora MŚP.

Choć w teorii programy lojalnościowe mają szlachetne, różnorodne cele, pamiętajmy, że projektujemy je po to by zwiększyć wolumen sprzedaży produktów i usług, w krótszej lub dłuższej perspektywie.

 

Co powinniśmy brać pod uwagę planując działania motywacyjno-lojalnościowe dla swoich klientów?

  • starannie zaplanować budżet, z uwzględnieniem centralnego budżetu marketingowego firmy, bądź estymując go z marży na produkcie czy usłudze;
  • rozsądnie zbudować mechanikę działania, zasady, pulę nagród, zniżek, rabatów, bonifikat,
    z uwzględnieniem możliwości poszerzenia działań już w trakcie trwania akcji, we wszystkich obszarach;
  • dokładnie zbadać preferencje swojej klienteli, zachowania zakupowe oraz przede wszystkim, przeanalizować własne możliwości, co do wdrożenia długofalowych działań promocyjnych
    z uwzględnieniem wszystkich działów firmy;
  • przygotować regulamin oparty o aktualne przepisy prawa, zabezpieczający interesy uczestników planowanej akcji, jak również chroniący interes firmy, w szczególności w zakresie sprawnego wydawania nagród, czy rozpatrywania reklamacji zażaleń;
  • zaplanować scenariusz działań z góry, przewidując ewentualne trudności, biorąc pod uwagę potencjalną reakcję konkurencji;
  • starannie dobrać dostawców poszczególnych usług, nagród, infrastruktury teleinformatycznej.

Nawet największe działy marketingu i sprzedaży preferują częściowy, bądź całościowy outsourcing czynności związanych z urządzaniem działań na tak dużą skalę i rozpisanych na dłuższy okres czasu. Dobór partnera do obsługi działań jest sprawą kluczową. Tylko doświadczona agencja marketingowa, z odpowiednim zapleczem, wieloma realizacjami na koncie oraz w pełni zaangażowana, zmotywowana pomoże Państwu skutecznie prowadzić działania, nie narażając firmy na ryzyko finansowe, brak wyników, czy wpadki o charakterze PR-owym. Powierzenie obsługi działań agencji ma wiele zalet, m.in.:

  • centralizację wszystkich procesów obsługi w jednej firmie;
  • efektywne rozliczenie budżetu, pełną kontrolę nad wdrożoną akcją;
  • możliwość skupienia się na innych pracach;
  • zrzeczenie się odpowiedzialności karno-skarbowo-prawnej za organizację przedsięwzięcia;
  • odciążenie działów marketingu, sprzedaży, promocji czy PR z tzw. pracy u podstaw (kontakt
    z uczestnikami, reklamacje, formalności, wnioski, dokumentacja, protokoły, magazynowanie, zarządzanie stanem magazynowym nagród).

Serdecznie polecamy usługi AM w tym zakresie. ;)    
Więcej w dziale: LOJALNOŚĆ KLIENTÓW.

 

Ile powinien trwać program, aby osiągał założone cele?

               

Z naszego doświadczenia wynika, że działania o opisanym wyżej charakterze,
w przeciwieństwie do promocji impact`owych (konkurs, loteria) powinny być rozpisane na możliwie jak najdłuższy okres czasu.         
Z reguły 1 rok, to okres, w którym można już wiele dzięki działaniu programu lojalnościowego osiągnąć, zarówno jeśli chodzi o wyniki, statystyki sprzedażowe, ale również z uwagi na obserwacje, wnioski, usprawnianie, modyfikacje. Dzięki działaniom długofalowym możemy przeanalizować nasze lepsze/gorsze okresy w sprzedaży
i podjąć skuteczne działania usprawniające działalność firmy na różnych polach.

Korzyści, zagrożenia, możliwości…

                Współczesne narzędzia do działań marketingowych dają nam agencjom bardzo szeroki wachlarz możliwości, które w zasadzie poskromić może wyłącznie wysokość budżetu nam powierzonego. Kluczową rolę pełni obecnie zdobycie o klientach możliwie jak najdokładniejszej, najpełniejszej wiedzy, m.in. w zakresie: danych osobowych, preferencji zakupowych, zwyczajów, nawyków, potrzeb, dzięki którym nasze działania mogą być precyzyjne, dostosowane do indywidualnych potrzeb konsumentów i przez to efektywne.

                Zbyt mały budżet, za krótki czas trwania akcji, czy źle dobrane środki komunikacji z wybraną grupą docelową, mogą spowodować większe straty, niż korzyści. Chodzi wszakże o pozyskanie lojalności klientów obecnych i potencjalnych w czasach, w których konsument na każdym kroku jest osaczony reklamą, promocjami i szeroko rozumianym marketingiem.

Wartością dodaną do profesjonalnie zorganizowanego programu lojalnościowego, premiowego czy motywacyjnego, z pewnością mogą być, oprócz zwiększenia obrotów i zysków ze sprzedaży:

  • wzrost świadomości marki;
  • utrzymanie bazy wiernych nabywców i pozyskanie nowych;
  • możliwość organizacji dodatkowych działań na zebranej bazie uczestników (loterie, konkursy, sprzedaż premiowa);
  • skuteczna, interaktywna wymiana informacji z konsumentami (newslettery, mailingi, SMS marketing, tradycyjny mailing, social media marketing);
  • zdobycie bezcennej wiedzy nt. swoich klientów i wykorzystanie jej w bliższej lub dalszej przyszłości.

Przeczytałeś ten tekst i masz do nas jakieś pytania?

Zadzwoń, napisz – chętnie odpowiemy, podzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniami.

Jeśli planujesz wdrożenie akcji promocyjnej o charakterze lojalnościowym, w dziale KONTAKT znajdziesz naszego Accounta, który z przyjemnością podejmie się opracowania brief`a, wyceny, ustalenia harmonogramu działań, czy rekomendacji odpowiednich dla Twojej branży działań!

Zapraszamy!

/AM

 

« wróć do listy